V roce 1946 se v místě současného letiště začalo létat, když se sem přesunul provoz z nedaleké Senecké hory. Vybudovalo se tu zázemí, dráhy a rozvíjel se místní aeroklub. A to je třeba oslavit. Proto se sejdeme na letišti a předvedeme vše, co dělá létání krásným.
Postupně přidáváme informace, tak jak jdou v čase s přípravou akce. Pokud nám chcete pomoci, můžete se nám ozvat.
Časy budou doplněny
North American P-51 Mustang byl jednomístný stíhací letoun dlouhého doletu, který během druhé světové války sloužil na straně spojenců. Jednalo se o jeden z nejúspěšnějších typů stíhacích letounů.
Většinou doprovázel bombardéry při náletech na Německo a spojencům pomohl získat vzdušnou převahu. Byl nasazen i v Tichomoří proti Japonsku.
20.6.2026
dvoumístný jednomotorový dolnoplošník, který je konstruován na ucelený letecký výcvik, včetně akrobacie při obsazení s jedním i se dvěma piloty. Vzniklo mnoho modifikací a variant letounu, z nichž byla spousta vyvážena za hranice.
Z 126 byl osazen čtyřválcovým motorem Walter Minor 4-III, který navrhl ing. Karel Tomáš, měl již celokovová křídla i ocasní plochy, a místo hydraulických brzd se montovaly jednodušší mechanické. Tento stroj poprvé vzlétl 8. října roku 1953, sériová výroba započala v roce 1954. Vzhledem k tomu, že se jednalo o moderní a zdařilý typ letounu, kterého bylo vyrobeno 169 kusů, došlo i k vývozu do zahraničí (Austrálie, Čína, Finsko, Indonésie, Jemen, Kanada, NDR, NSR, Rakousko, Švýcarsko, USA). V letectvu ČSLA dostal letoun označení C-105.
20.6.2026
Letoun navrhl konstruktér švédského původu ing. Anders J. Anderson, který ve společnosti Bücker vedl všechny projekční práce do roku 1939. První let prototypu Bü 131 (imatrikulace D-3150) byl proveden 27. května 1934 se zalétávacím pilotem Joachimem von Köppenem. Letoun byl poháněn řadovým čtyřválcovým motorem Hirth HM 60 R o výkonu 59 kW.
Po skončení druhé světové války bylo rozhodnuto o pokračování výroby v Čechách pro výcvik československých vojenských i civilních pilotů. Motor Hirth byl po desetikusové sérii letounu Aero C-4 nahrazen domácím čtyřválcovým motorem Walter Minor 4-III o výkonu 77,3 kW s dvoulistou dřevěnou vrtulí Aero a produkované letouny byly označeny jako Aero C-104. Vyráběly se v letech 1946–1949 v celkovém počtu 260 ks.
20.6.2026
byl jednomotorový dvoumístný cvičný letoun užívaný ve druhé světové válce. Létali na něm piloti USAAF, US Navy, RAF a zemí britského Commonwealthu, po válce byl vyvážen do 40 zemí světa. V mnohých leteckých klubech slouží dodnes.
Texan byl zkonstruován na základě předchozího cvičného stroje společnosti North American Aviation Inc. s označením NA-16 (BT-9).
Instalací výkonnější pohonné jednotky Pratt & Whitney R-1340-47 o výkonu 441 kW a dalších doplňků do draku NA-16 vznikl typ NA-26. Nový stroj, zalétaný v březnu 1937, zvítězil v soutěži na pokračovací cvičný letoun BC-1 (Basic Combat) s následnou objednávkou na 41 kusů.
20.6.2026
Tato skupina vznikla při skupinovém tréninku létání na Sletu československých letadel 2022 v Rakovníku, kdy výrobní řada Z-26 Zlín Trenér slavila 75. výročí.
Díky pozitivním ohlasům se skupina dále věnovala ve svém volném čase treninkům skupiny.
Myšlenka Boxu má vzdát hold československým pilotům, kteří se skupinové slétanosti věnují od nepaměti. Ladné křivky strojů podtrhují šikovné ruce československých konstruktérů.
Pro ukázku čtyř typů se zatahovacím podvozkem byli osloveni dalšími zájemci a tak se začala skupina formovat s vystoupeními na dalších akcích.
20.6.2026
British Taylorcraft Auster byl britský jednomotorový hornoplošník smíšené konstrukce s pevným podvozkem ostruhového typu, užívaný ve druhé světové válce jako spojovací a pozorovací letoun.
První prototyp vzlétl roku 1939, vyráběl se od roku 1940 do roku 1946. Byly vyrobeny varianty Auster Mk.I, dva kusy Auster Mk.II s motorem Lycoming 0-290-3 o 96 kW a 467 exemplářů Auster Mk.III s pohonnými jednotkami de Havilland Gipsy Major I o stejném výkonu. Po dodání většího počtu motorů Lycoming se instalovaly do 255 letounů Auster Mk.IV. Odlišovaly se od starších strojů tvarem přídě a vybavením kabiny, která byla třímístná. Přední dvě sedadla zůstala vedle sebe s úplným dvojím řízením, třetí sedadlo bylo uprostřed vzadu.
20.6.2026
Byl vyroben roku 1947 ve Švýcarsku jako stroj pro pokračovací pilotní výcvik. Při vývoji bylo v maximální možné míře využito stávajících dílů a celků ze stíhacích strojů Messerschmitt Bf-109D/E, používaných tehdy švýcarským letectvem, a motoru Argus AS-410 spolu s vrtulí Argus L-22, používané v typu Arado 96B, případně Avia C-2. Svoji příbuznost s oběma typy a německou konstrukční školou se všemi plusy i mínusy v sobě nezapře. Ve vojenském letectvu sloužil pod označením A-110, posléze U-110 nejprve pro výcvik, poté pro udržovací a kondiční lety a jako kurýrní. Počátkem osmdesátých let, po vyřazení typu z výzbroje, byl nabídnut k prodeji a spolu s dalšími se ocitl ve Velké Británii, kde létal jako G-PTWO do konce roku 2012. Tehdy byl nabídnut k prodeji a po úspěšném jednání přeletěn do Plzně-Líní. V průběhu roku 2013 byl zapsán do leteckého rejstříku ČR a nyní létá pod poznávací značkou OK-PTW
Letecký den je pro nás svátkem, můžeme vám představit náš koníček, uvidíte z blízka techniku, kterou za běžných okolností neuvidíte. Je to taky spousta dřiny a času, který je přípravě třeba věnovat. Ale parta zapálených nadšenců připravuje akci tak, aby nakonec byli všichni spokojeni. Tímto leteckým dnem navazujeme na akce, které proběhly na letišti Rakovník v letech 2016 a 2018, ale také na dřívější letecké dny, které probíhaly už ve 40-tých letech, kdy se provoz ze Senecké hory přesunul do současných míst. Děkujeme všem, kteří akci podpoří finančně, tak i osobně pomohou.
Vše je nyní v přípravě a o průběhu vás budeme informovat
AirFotoVideo
Offline Website Maker